„The Originals” to swoista kompilacja najważniejszych nagrań amerykańskiej wokalistki jazzowej Eugenie Jones.
Album nosi podtytuł: Remixed/Remastered 2013/2015/2022, co obejmuje dotychczasowy okres wydawniczy Jones, począwszy od płyty „Black Lace Blue Tears” sprzed dekady, a skończywszy na zeszłorocznej „Players”. Nagrania utrzymane są w dużej mierze w swingowej i kawiarnianej atmosferze, aranżacjami nawiązując do klimatu amerykańskich standardów jazzowych, o które zadbało łącznie aż 7 różnych składów instrumentalistów. Głos Eugenie ma w sobie coś z ducha Sary Vaughan, Billie Holiday, czy nawet Elli Fitzgerald. Mamy więc otwierające, barowe „Sittin’ At The Bar” z kapitalnym dialogiem sekcji dętej i scatem wokalistki. Jest pulsujące „But I do”, mające w sobie coś z drive’u „Papa Was A Rolling Stone” The Temptations, czy oldschoolowo ‘zadymione’ „Sweet Summer Love” oraz swingujący „A Good Day”, w których Jones zachwyca lekkością i polotem wykonawczym. Zaś balladowe „I Could Get Lost In Your Eyes” z kapitalnymi partiami trąbki Jaya Thomasa oraz naznaczony sambą „I’m Alright”, pokazują, że wokalistka odnajduje się także w nieco odmiennych rytmach.
Dopełnienie stanowią pubowa-nocna „Red Dress” (rewelacyjna partia trąbki Marquisa Hilla) i rozpędzony „Swing Me”. Zwieńczenie płyty ujmuje spokojnym „All The Kings’s Man”, poprowadzonym fortepianem Billa Anschella oraz nieco zadziornym „One More Night To Burn” z umiejętnie podbijającym kontrabasem Lynna Seatona.
„The Originals” to płyta dla fanów jazzu, zaznajomionych z klasyką jazzu, którzy w tych autorskich nagraniach odnajdą aurę jazzu sprzed dekad, a jednocześnie dla koneserów damskiej wokalistki jazzowej.
Ocena: 4,5 /6
Maciej Majewski
Lista utworów: Sittin’ at the Bar; But I Do; Sweet Summer Love; A Good Day; I Could Get Lost In Your Eyes; I’m Alright; Red Dress; Swing Me; All the King’s Men; One More Night to Burn
Obserwuj nas w mediach społecznościowych: