English version below/Angielska wersja niżej !!!
Na początku maja wypuścili w świat wyjątkowy film dokumentalny opowiadający o niezwykłej sile, odporności, wytrwałości i mocy, jaką może dawać muzyka – nawet (a może zwłaszcza) w najmroczniejszych czasach. „Within Temptation: The Invisible Force” jest dostępny na YouTube i z całego serca rekomenduję Wam go obejrzeć jeśli jeszcze tego nie zrobiliście. Miesiąc później – w ważnym dla naszego kraju (i niełatwym dla wielu) dniu – miałam okazję i ogromną przyjemność spotkać się z Sharon den Adel. Porozmawiałyśmy nie tylko o wspomnianej na wstępie produkcji i bieżących wydarzeniach, ale także o (politycznie): wciąż toczącej się wojnie, zagrożeniach współczesnego świata, wyzwaniach przed jakimi stoimy, aktywizmie artystów, czy (muzycznie): utworze Sing Like a Siren, zespole BLIND8, jak również o planach Within Temptation na resztę roku.
Magda Żmudzińska: Cześć Sharon, spotykamy się o późnej godzinie, zakładam, że to Twój ostatni wywiad na dziś i że to było pod tym kątem dość intensywne popołudnie?
Sharon den Adel: Cześć Magda, tak, to był długi dzień, nie tylko jeśli chodzi o wywiady, bo nagrywałam też wokale w studiu, ale wiesz, lubię rozmawiać o pewnych rzeczach, więc nie stanowi to dla mnie żadnego problemu.
MŻ: To był dość długi dzień również tu w Polsce – poznaliśmy ostateczne wyniki wyborów prezydenckich i dla 49% obywateli nie są one zbyt optymistyczne.
SdA: Wyobrażam sobie, widziałam końcowy rezultat, był komentowany w holenderskich mediach, z tą wiadomością obudziłam się dziś rano. Wielkie rozczarowanie, ale wiesz, to była bardzo bliska wygrana, prawie pół na pół, co oznacza, że jest mnóstwo ludzi, którzy myślą podobnie. Tuskowi i partii rządzącej będzie trudno zrealizować to, co zaplanowali dla Polski, ale to nie jest też tak, że jest to już teraz niemożliwe do osiągnięcia. Polska obecnie naprawdę rozkwita, więc miejmy nadzieję, że będzie rozwijać się dalej.
MŻ: Słuchałam (ponownie) Waszego najnowszego wydawnictwa – 'Bleed Out’ to album o wolności widzianej i opowiadanej z różnych perspektyw, o wolności, o którą trzeba walczyć nie tylko fizycznie, ale na wiele różnych sposobów. Inspirację do tej płyty czerpałaś głównie z tego, co aktualnie działo się (i nadal dzieje się) w Europie i na świecie. Sztuka nigdy nie była neutralna, ale obecnie artyści często nie chcą wypowiadać się tak otwarcie na tematy polityczne, więc krążki jak ten, są nadal wyjątkowe. Jak myślisz, dlaczego tak jest?
SdA: Cóż, myślę, że każda forma sztuki swą inspirację zawsze czerpała ze społeczeństwa, była jego odbiciem. Ale to od artystów zależy czy czują się komfortowo z tym, aby bezpośrednio rozmawiać na takie tematy. Ja czuję się z tym dobrze. Myślę, że to bardzo ważne, aby ludzie widzieli, że inni stoją za nimi, nawet jeśli to jest tylko kilka słów lub podniesienie flagi na koncercie. Sądzę, że teraz – gdy jest tyle napięcia, gdy cały świat wydaje się płonąć – jasne określenie swojego stanowiska i skłonienie ludzi do refleksji jest absolutnie konieczne. To również jedna z rzeczy, które my, w naszych muzycznych kręgach, powinniśmy moim zdaniem robić. Wszyscy możemy opowiadać historię, być jak średniowieczni bardowie.

MŻ: Lub jak Bob Dylan.
SdA: O tak, brakuje mi większej ilości Bobów Dylanów w tym świecie. Zwłaszcza teraz.
MŻ: Gdy wydaje się, że – globalnie patrząc – wkraczamy w dość mroczne czasy?
SdA: Dokładnie. Cóż, myślę, że w tej chwili to, co robi Ameryka i Trump – wszystkie te rzeczy mają wpływ na cały świat, ponieważ ludzie inspirują się tym, w jaki sposób on prowadzi politykę. Widzisz to w wielu różnych krajach: we Francji, Holandii, Belgii, Niemczech, nawet w Twoim kraju, gdzie partie prawicowe stają się coraz większe. Oni uważnie przyglądają się wszystkim tym działaniom i temu, jaką propagandę trzeba szerzyć, aby wygrać wybory. Ale wiesz, dopóki będziemy walczyć poprzez demokrację, jest nadzieja. Wszystko zawsze zaczyna się od ludzi i rozmów z innymi, którzy myślą inaczej. Nie jest to łatwe, ponieważ każdy jest głęboko przekonany o swojej racji, ale musimy prowadzić dialog i trzymać się faktów. W tej chwili jest tak wiele dezinformacji i to jest w dzisiejszych czasach najbardziej niebezpieczne. Mamy media społecznościowe z mnóstwem trolli, którzy próbują wpływać na ludzkie umysły, aby pewne osoby przejęły władzę. W dniu, w którym usłyszałam, że Trump został wybrany, miałam łzy w oczach. Teraz okazuje się, że jest jeszcze bardziej szalony, niż myślałam, że może być. Decyzje, które podjął, będą miały wpływ na nas wszystkich. Ale wiesz, może czasami potrzeba w kraju kogoś takiego jak Trump, aby ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę, że to, co mieli, było właściwie naprawdę całkiem dobre. Wtedy nadchodzi ten moment, w którym decydują się powstać, zaprotestować.
MŻ: Złota i stara jak świat zasada – aby coś docenić musisz to najpierw stracić.
SdA: Dokładnie. I wiesz, trudno jest odzyskać kontrolę, ale z drugiej strony, najwyraźniej taki wstrząs jest konieczny, aby ludzie się obudzili. Żyliśmy w bańce przez tyle lat, że to wszystko nigdy się nie powtórzy. A teraz dzieje się to tuż pod naszymi nosami, tyle że w inny sposób niż myśleliśmy, że się wydarzy. To nie wygląda jak II Wojna Światowa, to jest wojna hybrydowa. Rosja i Ameryka próbują wpływać na wybory w krajach europejskich, w Anglii – tu również mamy case Brexitu – i to jest niebezpieczne. Ale wiesz, nadal możemy zawrócić z tej drogi.
MŻ: Miejmy nadzieję! Kilka tygodni temu wydaliście nowy, bardzo wzruszający singiel – Sing Like a Siren – który jest ścieżką dźwiękową do dokumentu Within Temptation: The Invisible Force. Więcej o tej produkcji za chwilę, teraz chciałbym skupić się na samej piosence, którą nagraliście razem z Jerry Heil – reprezentantką Ukrainy na Eurowizji. Utwór łączy różne style muzyczne w absolutnie hipnotyczny sposób, a jego głównym tematem jest ukraińska folkowa „Vesnyanka”. Odbieram ten numer jako dialog między wami dwiema i patrząc z tej perspektywy, a także w kontekście tego, o czym już powiedziałyśmy i tego, co dzieje się w Ukrainie, tym bardziej jest on dla mnie poruszający.
SdA: Och, dziękuję! Zawsze chciałam stworzyć taką piosenkę. I cieszę się, że zrobiłam to z Jerry, ona jest naprawdę niezwykle utalentowaną dziewczyną. Bardzo podoba mi się to, że śpiewa tu po ukraińsku. To dla mnie również bardzo symboliczne, w pewnym sensie – połączenie angielskiego i ukraińskiego, przemawiających wspólnie. Świetnie pasuje to też do dokumentu opowiadającego o Ukrainie. To ważne, że ich narodowy motyw znalazł się w tym utworze.
MŻ: A propos dokumentu – w Within Temptation: The Invisible Force śledzimy Twoją podróż do Kijowa i wyjątkowy koncert, który tam zagrałaś. To była naprawdę piękna inicjatywa, przeprowadzona pomimo obaw i oczywistego ryzyka. Powiedziałaś w filmie, że się bałaś, ale nie miałaś wątpliwości co do tego czy się tam udać. I dla mnie jest to najlepsza definicja odwagi, która nie oznacza braku strachu, ale działanie pomimo niego. Czy pamiętasz moment, w którym poczułaś, że nie zważając na okoliczności, po prostu musisz to zrobić?
SdA: To był moment, kiedy Rosjanie zbombardowali szpital dziecięcy. I to był pierwszy raz, kiedy wszyscy zdaliśmy sobie sprawę, że Rosja znalazła inny sposób ataku na Ukrainę, pod radarem, tak, aby nie mogli przechwycić tych pocisków nadlatujących do kraju. Kiedy pierwszy raz pojechałam do Kijowa, czułam się stosunkowo bezpiecznie, ponieważ mieli ten system obrony powietrznej, z którego byli dumni. A potem to zaufanie całkowicie zniknęło. Gdy okazało się, że festiwal organizowany przez Music Saves Ukraine, z którą to wspólnie nad nim pracowałam, jednak się odbędzie (po prostu tydzień później niż pierwotnie planowano) i gdy zapytano mnie, czy nadal chcę tam wystąpić, odpowiedziałam bez wahania, że tak, oczywiście. I wiesz, wtedy po raz pierwszy się naprawdę przestraszyłam, bo wiedziałam, że taki festiwal może łatwo stać się celem ataku, ale jednocześnie czułam wyższą potrzebę, żeby tam pojechać. Poznałam wszystkich bardzo dobrze, pracowaliśmy z Marią i resztą ekipy już od kilku tygodni nad wszystkimi aranżacjami i materiałami dla orkiestry i chóru. Zdzwanialiśmy się wielokrotnie. I na końcu, gdy decydowałam się tam pojechać, to już nie chodziło nawet o ten włożony wysiłek i poświęcony na ten projekt czas. Ta sprawa stała się po prostu osobista. Gdy znasz ludzi, którzy są tam na co dzień, cokolwiek się tam wydarzy nagłówki z gazet przestają być już tylko nagłówkami, mają ich twarze.
Na początku filmu mówisz, że jest to dla Ciebie frustrujące, bo oni walczą i giną nie tylko za wolność Ukrainy, ale i za naszą. Mam wrażenie, że ludzie tu w Europie, coraz bardziej o tym zapominają, że jakoś się do tej wojny przyzwyczaili i myślą, że to nie jest nasza sprawa. A jednak jest.
SdA: Dokładnie. Wszyscy powinniśmy o tym pamiętać i być tego świadomi.
MŻ: W dokumencie mamy możliwość poznać zespół BLIND8 z Kijowa, który zaprosiliście na trasę Within Temptation. Co było główną rzeczą, która Cię do nich przyciągnęła, co w nich zrobiło na Tobie największe wrażenie?
SdA: Byliśmy pod wielkim wrażeniem ich songwritingu. To bardzo młody zespół, ale piszą niesamowite nowe piosenki. A wokalista jest nie z tej ziemi. Potrafi śpiewać tak łatwo i robić z głosem tak wiele różnych rzeczy. Zakochaliśmy się w ich energii, pasji i pozytywności, którą mają w sobie, mimo że musieli radzić sobie z wieloma tak ciężkimi rzeczami. Zaczęli tworzyć muzykę po zakończeniu pandemii, zaraz potem rozpoczęła się wojna. Poznałam ich podczas podróży na Ukrainę, a niedługo potem dwóch z tych chłopaków zostało powołanych do wojska, więc wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo zabrać ich z nami w trasę, niemniej jednak chcieliśmy to zrobić. W końcu nam się udało i to jest coś, z czego jestem naprawdę dumna.
MŻ: I słusznie! Jak tego dokonaliście – tego nasi czytelnicy mogą dowiedzieć się z filmu dokumentalnego, który każdemu gorąco polecam.
SdA: Bardzo dziękuję!
MŻ: Niestety, nie mamy już więcej czasu, więc na zakończenie chciałam Cię jeszcze zapytać o to, jakie macie plany na resztę roku?
SdA: Mamy sporo gościnnych udziałów i współprac z innymi grupami, które stopniowo będą się ujawniały. Poza tym pracujemy obecnie nad nowym materiałem próbując ustalić, jaki będzie dalszy kierunek rozwoju zespołu pod względem muzycznym i tekstowym. Nie jestem jeszcze pewna, co dokładnie zrobimy i o czym napiszę. Świat wciąż jest dla mnie główną inspiracją, zobaczymy więc, dokąd nas to zaprowadzi.
MŻ: Miejmy nadzieję, że do jakiegoś lepszego miejsca, jaśniejszych czasów. Bardzo Ci dziękuję Sharon za tę rozmowę!
SdA: Musimy mieć tę iskierkę nadziei, przy której będziemy trwać. Dziękuję bardzo Magda, trzymaj się!
Rozmawiała Magda Żmudzińska
ENGLISH VERSION
At the beginning of May they released a unique documentary about the extraordinary strength, resilience, perseverance and power that music can bring – even (and perhaps especially) in the darkest of times. „Within Temptation: The Invisible Force” is available on YouTube, and from the bottom of my heart I highly recommend watching it if you haven’t done it already. A month later, on a significant (and a difficult one for many) day for our country I had the opportunity and a real pleasure of meeting with Sharon den Adel. We talked not only about the aforementioned doc movie and recent events, but also about (politically): the ongoing war, the threats of current times, the challenges we face, the activism of artists; and (musically): the song Sing Like a Siren, the band BLIND8, as well as Within Temptation’s plans for the rest of the year.
Magda Żmudzińska: Hi Sharon, we are meeting at late time, I assume this is your last interview for today and that it has been quite an intense afternoon ?
Sharon den Adel: Hi Magda, yes, it has been a long day, not only in terms of interviews as I have been recording also in the studio, but you know, I enjoy talking about certain things and it’s no problem at all for me.
MŻ: It has been quite a long day here in Poland as well – we got the final results of presidential elections and for 49% of citizens they are not too optimistic.
SdA: I can imagine, I saw that too, it was commented in Dutch media as well, that is the news I woke up with this morning. A big disappointment, but you know, it was a very close call, almost half and half, so it also means there are a lot of people who think similarly. It is going to be difficult for Tusk and ruling party to do what they had in mind for Poland, but it’s not that it’s impossible to achieve it. Poland is actually thriving at the moment, so let’s hope it will keep moving forward.
MŻ: I’ve been listening (again) to your latest record – Bleed Out is an album about freedom seen and told from different perspectives, about freedom that must be fought for not only physically, but in many different ways. For this record you drew inspiration basically from what was happening (and what is still going on) in Europe and in the world. An art has never been neutral in fact, however nowadays artists often do not want to speak out on political things, so LP’s like this are still quite unique. What do you think, why is it like that?
SdA: Well, I think every form of art has always been an inspiration from society, a reflection of it. But it is up to the artists if they feel comfortable talking about these kinds of things. I do. I think it is very important for people to see that others are standing with them, even if it’s only just a few words or picking up a flag at the concert. I think it is necessary now – where everything is so tense, the entire world seems on fire – to be clear about where you stand and to make people think about it. That’s also one of the things that we in our genres are supposed to do. We can all be storytellers like Middle Ages bards.

MŻ: Or like Bob Dylan.
SdA: Oh yes, I do miss the more Bob Dylan’s of this world. Especially now.
MŻ: When it seems like we – globally – are entering quite dark times?
SdA: Exactly. Well, I think at the moment what America is doing with Trump – all these things – it has the effect all over the world because people getting inspired by him how he does his politics. You see it in many different countries: France, Netherlands, Belgium, Germany, even in your country of course, where right-wing parties are getting bigger and bigger. They are looking closely at all these kinds of actions and what kind of propaganda you need to spread to win the election. But you know, as long as we keep fighting back through democracy, there is always hope. It always starts with people and having conversations with others, who think differently. It is not easy, as everybody believes very strongly about their own opinion, but we need to keep having a dialogue and stick to the facts. At the moment there’s so much misinformation and that is the most dangerous thing about this these days. We have social media with a lot of trolls trying to influence people’s minds to get certain people in power. The day I heard that Trump got chosen I was actually in tears. Now it turns out that he has become even crazier than I thought he would be. The decisions he has made will have an impact on everyone. But you know, maybe sometimes you need a person like Trump in a country, to make people start realizing that what they had was pretty good actually. Then comes the moment when they decide to stand up, protest and fight back.
MŻ: The golden and old as time rule – to start appreciating something you need to lose it first.
SdA: Exactly! And you know, it is hard to get back in control again, but on the other hand, this is apparently necessary for people to wake up. We have been living in a bubble for so many years that all of this will never happen again. And now it is happening right under our noses, in a different way than we thought it would happen. Not like a Second World War, but with a hybrid war. Russia and America trying to influence elections in European countries, in England – here we have Brexit case as well – and that’s dangerous. But you know, we can still get back from this route.
MŻ: Hopefully! A few weeks ago, you released a new single – the very touching Sing Like a Siren – which is the soundtrack to the documentary Within Temptation: The Invisible Force. More about the documentary in a moment, now I would like to focus on the song itself, which you recorded together with Jerry Heil – the representative of Ukraine at Eurovision. The song combines different musical styles in an absolutely hypnotic way, and its main theme is the Ukrainian folk song “Vesnyanka.” I find it like a dialogue between you two and from that point of view, as well as in terms of what we have already said and what is going on in Ukraine, it moves even more.
SdA: Oh, thank you! I have always wanted to make a song like that. And I am happy that I did it with Jerry, she is an extremely talented girl, really. I love that she sings in Ukrainian . It feels for me very symbolic also, in a way, to have English and Ukrainian languages come and speak together . It fits so well with the documentary, which is about Ukraine. I find it very important to have their national motive in the song.
MŻ: Speaking of the documentary – in Within Temptation: The Invisible Force we follow your trip to Kyiv and the very special concert you played in there. It was a truly beautiful initiative, conducted despite fears and obvious risks. You also said that you were afraid but had no doubts about going there. For me, this is the best definition of courage, which does not mean the absence of fear, but acting despite it. Do you remember the moment when you felt that you simply had to do it?
SdA: It was the moment when Russians bombed children’s hospital. And that was the first time that we all realized that the Russia had found a different way to attack Ukraine, to get underneath the radar, so they could not intercept those missiles coming into the country. The first time I went to Kyiv I felt relatively safe because of the fact they had this air defense system of which they were proud. And then that trust was completely gone. But when it turned out that Festival organized by Music Saves Ukraine, which I was working on together with them, is going to happen anyway (just one week later that it was originally scheduled) and when I was asked if I still want to perform there, my answer with no hesitation was yes, of course. And you know, that was the first time I was scared because I knew that a festival like that could easily be a target, but I also felt the deep need to go there. I got to know everyone so closely, we were working with Maria and all other crew for several weeks already to get all the scores for the orchestra and the choir. We called each other tons of times. And in the end, when I decided to go there, it wasn’t even about the effort and time I put in the project. It simply became personal. When you know the people who are there on everyday basis, whatever happens, the newspapers headlines aren’t just headlines anymore; they have their faces.
MŻ: At the beginning of the documentary, you say that it is frustrating for you, because they are fighting and dying not only for the freedom of Ukraine, but also for ours. I have the impression that people here in the EU keep forgetting about it more and more, that somehow they got used to it and think that it is not our business. And yet it is.
SdA: Exactly. We should all remember about and be aware of it.
MŻ: In the documentary we can meet the band BLIND8 from Kyiv, which you invited to the Within Temptation tour. What was the main thing that attracted you to these guys, that impressed you most about them?
SdA: Well, we were very impressed by their songwriting. They are a very young band, but they write amazing new songs. And the singer is out of this world. He can sing so easily and do so many different things with his voice. We fell in love with their energy, their passion, and the positivity they still have, despite dealing with a lot of tough stuff. They started making music after the pandemic had ended and shortly after the war had started. I met them during that Ukraine trip, not much later two of these boys got drafted for the for the army, so we knew that it will not be easy to get them on tour with us, nevertheless we wanted to make it happen. Eventually we did and that is something I am really proud of.
MŻ: And you should be! How you did it – this is what our readers can find out from the documentary, which I highly recommend to everyone.
SdA: Thank you!
MŻ: Unfortunately, we don’t have any more time left so for closing – what are your plans for the rest of the year?
SdA: Well, we have a lot of collaborations happening joining up with other bands, so they will be coming out. And besides that, we are working on our new material at the moment, trying to figure out what the next direction is going to be for the band musically and lyrically. I am not sure yet what we are going to do and write about. But I am still inspired very much by the world, we will see where it leads us.
MŻ: Well, let’s hope that to some better place, brighter times. Thank you so much Sharon for having this conversation with me!
SdA: You need to have a spark of hope to hold on to. Thank you very much Magda! Take care!
Magda Żmudzińska
Obserwuj nas w mediach społecznościowych:
Ten post ma jeden komentarz
Dość polityczny wywiad. Artyści pewnie będą się uruchamiać w takich obszarach. Czasy są polityczne i konfliktowe.