IKS

AVANT ART FESTIVAL – znamy pełen program na edycjach we Wrocławiu i Warszawie ( m.in. The Shits, Sly and The Family Drone , Lord Spikeheart i wiele więcej) [Polecane wydarzenie]

Avant Art Festival to jeden najbardziej bezkompromisowych i wyprzedzających trendy z polskich festiwali. Od kilkunastu lat ten awangardowy, międzynarodowy festiwal zaskakuje, szokuje i rozwija swoją ideę zapraszając najciekawszych artystów z całego świata.

 

Do ogłoszonego wcześniej m.in. tria Cavalera x Merzbow x Bernocchi, Clipping., Shabaka i ZU dołączają tacy artyści jak The Shits, Thaw, czy Lord Spikeheart. Dodatkowo jak co roku odbędzie się część filmowa festiwalu czyli Avant Art Film, w którego ramach ogłoszone zostały filmy o takich artystach jak King Crimson, Crass, Blur, Tricky czy Boy George.

 

Przeczytaj naszą relacje z poprzedniej edycji AVANT ART (tutaj)

 

OPISY ARTYSTÓW który dołączyli do programu

The Shits (UK)

 

Sześcioosobowy zespół z Leeds, którego misją jest „egzekucja psychodelicznego rocka” poprzez fuzję garage punku, post-punku i doom metalu. Grupa powstała w mieście West Yorkshire jako odpowiedź na to, co uważają za wykastrowanie współczesnej muzyki rockowej.

 

Stylistycznie The Shits czerpią inspiracje z lineażu łączącego „Fun House” The Stooges z wytwórnią Amphetamine Reptile, Brainbombs i Drunk In Hell. Ich muzyka to „stygijska riffologia”  —  bezkresne, repetytywne riffy, które biczują słuchacza do nieprzytomności. Charakterystyczne dla zespołu jest powtarzanie tych samych motywów przez minuty, tworząc hipnotyczny, ale jednocześnie wyczerpujący efekt. Jak opisuje jeden z recenzentów: „próbowałem policzyć, ile razy The Shits walą w ten sam riff, ale straciłem rachubę po trzydziestu”.

 

Ich drugi album „You’re A Mess” (2023) to „oszałamiający atak inwektyw” składający się z ośmiu „dzikich egzorcyzmów”. Utwory takie jak „Waiting”, „Bludgeoned To Death” czy „Alone II” reprezentują nihilistyczny, mizantropijny podtekst zespołu, wyrażany przez metaliczne, kwasowe groove’y i growlujące wokale.

 

The Shits/ Foto. Materiały Prasowe

 

THAW (PL)

 

Zespół z Sosnowca powstały w 2010 roku jako manifest przeciwko stylistycznej jednorodności black metalu. Od początku swojej ponad 15-letniej kariery zespół przedkładał atmosferę niepokoju, transu i niedopowiedzenia nad konwencjonalne ramy gatunkowe. Skład zespołu powiązany jest personalnie z takimi formacjami jak Furia, ARRM, Untervoid czy Larmo.

 

Thaw zadebiutował serią demówek, aby w 2013 roku wydać pełnoprawny album „Thaw”. Od początku grupa zadawała kłam temu, że black metal powinien być stylistycznie ograniczony, eksplorując terytoria ambient, improwizacji i drone’u. Ich podejście do muzyki charakteryzuje się „rozbrajajaącym dyskomfortem” przy jednoczesnej dostępności i intrygującej warstwie dźwiękowej.

 

Stylistycznie Thaw porusza się w szerokim spektrum od noise’u, eksperymentalnego black metalu po całkowicie improwizowane kompozycje ambientowe. Przykładem tej różnorodności jest „St. Phenome Alley” – płyta składająca się z dwóch całkowicie improwizowanych utworów, nagranych jeszcze przed ich dobrze przyjętym drugim albumem „Earth Ground”.

 

Sly & The Family Drone (UK)

 

Londyński neo-jazzowy kwintet który ewoluował z inspiracją muzyką kasetową w „wielokończynowy organizm dźwiękowy”. Pierwotnie założony przez Matta Cargilla jako projekt kolażu kasetowego oparty na eksperymentach noise’owych, Sly przekształcił się w pełnowymiarowy zespół koncertowy, usytuowany gdzieś pomiędzy free jazzem, noise’em, industrialem a kulturą rave.

 

Zespół nakłada na siebie elektronikę, instrumenty dęte i dzwięki perkusyjne w coś, co prasa opisuje jako „konwulsyjną celebrację hałasu, rytmu i oporu”. Ich muzyka jest improwizowana, tworząc wysokie crescenda i zniekształcone tekstury, które zapewniają, że żadne dwa występy nie są takie same.

 

Występy Sly budzą ciekawość ze względu na eksplozywną i wspólnotową naturę. Preferując ustawienie w kręgu, zespół zaciera granice między wykonawcami a publicznością, przekształcając pasywnych obserwatorów w aktywnych uczestników i redukując performance do tego, co krytycy nazywają szamańskim rytuałem. To podejście uczyniło ich królami „no audience underground”, wypalajaącymi własną ścieżkę przez kluby i festiwale w UK i poza nim.

 

Sly & The Family Drone / Foto. Materiały prasowe

 

Space Africa (UK)

 

Ambient elektroniczny duet składający się z Joshuy Tarrelle’a Reida i Joshuy Inyanga, pochodzących z Manchesteru. Zespół rozpoczął działalność w 2014 roku, początkowo tworząc muzykę silnie inspirowaną dub-techno, by z czasem ewoluować w kierunku mrocznego ambientu i eksperymentalnej elektroniki.

 

Space Afrika są częścią sceny z północno-zachodniej Anglii (Manchester/Salford) skupionej wokół The White Hotel, która według krytyków prowadzi rewitalizację eksperymentalnej muzyki w regionie. W tym kręgu znajdują się także artyści tacy jak aya, Blackhaine, Rainy Miller, Afrodeutsche i Iceboy Violet. Artyści czerpią z dorobku trip-hopu (Massive Attack, Portishead), dubstepu w stylu Burial oraz ambient music, uzupełniając te wpływy o „reporterską” wrażliwość i fragmenty radiowych rozmów.

 

Sukces debiutanckiego albumu „Somewhere Decent To Live” (2018) zapewnił im program w cenionym radiu NTS, gdzie prezentowali muzykę z pogranicza ambientu i field recordings. Przełomowy mixtape „hybtwibt?” (2020), powstały w odpowiedzi na pandemię i zabójstwo George’a Floyda, został uznany przez Pitchfork za najlepsze wydawnictwo ambientowe roku.

 

Album „Honest Labour” (2021) na Dais Records to „hołd dla angielskiej energii” – składający się z dziewiętnastu nagrań „dźwiękowy kolaż” odzwierciedlający trzy dekady brytyjskiej kultury tanecznej. DJ Mag przyznał płycie tytuł Album Miesiąca. W 2023 roku ukazał się „A Grisaille Wedding” – kolaboracyjny album z Rainy Miller z udziałem Mica Levi, Coby Sey, Richie Culver i innych.

 

Space Afrika tworzą kompozycje, składające się z  fragmentów dialogów i muzycznych tekstu, które układają się w hipnotyzujące dźwiękowe kolaże. Ich kompozycje to jednocześnie intymne wyznania i społeczne komentarze, dokumentujące doświadczenie życia w niepewnych czasach.

 

LORD SPIKEHEART (KE)

 

Martin Kanja, znany jako Lord Spikeheart, to kenijski wokalista, autor tekstów i producent, który w ciągu ostatniej dekady stał się jedną z czołowych postaci afrykańskiej sceny metalowej. Jego charakterystyczny styl łączy growle inspirowane death metalem, przenikliwe wrzaski oraz chropowate partie rapowane, które przebijają się przez energetyczne, mocne instrumentale.

 

Jego solowy debiutancki album The Adept, wydany nakładem własnej wytwórni HAEKALU Records – pierwszego w Afryce labelu skupionego na najcięższej i najmroczniejszej muzyce kontynentu – zdobył uznanie mediów takich jak The Guardian, BBC Radio, Pitchfork, Arte, Dazed, The Fader, NTS, Crack, Resident Advisor czy The Quietus. Lord Spikeheart zyskał tym samym międzynarodową rozpoznawalność jako nowy głos ekstremalnej muzyki z Afryki.

 

Artysta słynie także z niezwykle intensywnych koncertów, które zamieniają się w pełne energii, żywiołowe mosh pity. Występ Lorda Spikehearta to obowiązkowy punkt programu – elektryzujące przeżycie, które łączy ludzi i rozbudza nieokiełznany entuzjazm.

 

Lord Spikeheart / Foto. George Nebieridze ; materiały prasowe

 

Jak co roku odbędzie się także Avant Art Film, czyli część filmową festiwalu Avant Art. We Wrocławiu w Kinie Nowe Horyzonty, a w Warszawie w U-Jazdowski Kino pokazane zostaną dokumenty o takich artystach jak: King Crimson, Boy George, Genesis P. Orridge, Crass, Tricky czy Blur.

 

Liniki do Biletów: 

Avant Art Festival 2025 WROCŁAW (tutaj)

Avant Art Festival 2025 WARSZAWA (tutaj)

 

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!

IKS
Udostępnij i poleć znajomym!

Dodaj komentarz